Handschrift

Mijn handschrift is goed en duidelijk leesbaar en is iets wat ik goed beheers op papier. Het schrijven op een krijtbord of een whiteboard is toch iets totaal anders. Dit is een vaardigheid die je als leerkracht wel moet beheersen. Om mijzelf hierin te verbeteren en het schrijven op een bord meer eigen te maken heb ik een aantal keer geoefend op school in het schrijflokaal. De foto's hiernaast zijn gedurende de hele opleiding gemaakt. 

Naast het oefenen op de Brugsmaborg, heb ik op mijn stageschool wekelijks gebruik gemaakt van het digibord om mijn lessen te geven. Hoe meer lessen ik ging geven hoe makkelijker het schrijven werd. Ook heb ik het schrijven met een potlood geoefend. 


Taal: Spelling

BLOK 3.1

Vanwege mijn dyslexie heb ik soms nog moeite met spelling van bepaalde woorden of de opbouw van zinnen. Pas op de middelbare school kwamen wij erachter dat ik dyslexie had, dit verklaarde een hoop waarom ik niet mee kwam met spelling op de basisschool. Door bijlessen te nemen heb ik veel stappen gemaakt. Toch moet ik blijven oefenen en mijzelf verbeteren in (werkwoord)spelling. Daarom heb ik mij aangemeld bij beterspellen.nl. Dagelijks krijg ik een aantal vragen op het gebied van (werkwoord)spelling. De vragen zijn ingesteld op 3F niveau. Mijn voortgang is op de afbeelding hiernaast te zien. Zoals te zien heb ik 6 weken lang elke dag vragen gemaakt. De ene dag ging het beter dan de andere dag. Ik merkte wel op dat ik vaak dezelfde fouten maakte. Bijvoorbeeld het schrijven van koppeltekens en het schrijven van bijvoeglijke naamwoorden. Dit heb ik verder uitgezocht via beterspellen.nl en probeer ik door meer te oefenen goed toe te passen. Het oefenen van de verschillende onderdelen doe ik ook via HBO Taaltoets zoals te zien op de afbeelding hiernaast. Ook heb ik mij voor de Blackboard cursus Schrijfvaardigheid ingeschreven. Door veel te blijven oefenen hoop ik aan het eind van dit schooljaar richting de 80% te komen. 

BLOK 3.4

Het afgelopen jaar heb ik wekelijks geoefend met (werkwoord)spelling via Beterspellen.nl. Als je de groene balken vergelijkt met die uit blok 3.1, dan kan ik duidelijk zien dat er hogere groene balken zijn en dus de percentages met goede antwoorden ook verbeterd is. Aan het begin van dit studiejaar was het gemiddelde percentage goede antwoorden over 6 weken 58%. Aan het einde van dit studiejaar is het gemiddelde percentage goede antwoorden 72%. Dit laat een duidelijke progressie zien op het gebied van (werkwoord)spelling.

Ook heb ik afgelopen week via HBO Taaltoets verschillende toetsen gemaakt om te kijken of ik op dit gebied ben gegroeid, Hiernaast is zijn de resultaten te vinden. Hieruit bleek dat mijn scores omhoog zijn gegaan als je kijkt naar de vorige keer dat ik de toetsen heb gemaakt. 

Naast de toetsen hiernaast heb ik mij moeten voorbereiden op de basiskennis taal, dit om zo goed taalonderwijs te kunnen geven. Tijdens het leren heb ik kennis opgedaan over mondelinge taalvaardigheid, woordenschat, beginnende geletterdheid, voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen, stellen, jeugdliteratuur, taalbeschouwing en spelling.