Dans
In het laatste blok van het eerste studiejaar hebben wij verschillende danslessen mogen volgen. Dit waren lessen die heel erg informatief waren en waarbij je de verkregen werkvormen direct kon toepassen in de praktijk. Op mijn huidige stageplek heb ik deze werkvormen nog niet toe kunnen passen, maar zeker opgeschreven en onthouden voor mijn volgende stageperiode!
Daarnaast hebben we tijdens de laatste les zelf met een groepje een dansles gegeven. Deze les is hiernaast terug te vinden in het DIM-model. De hierop verkregen feedback is te vinden op de afbeeldingen daaronder.
Burgerschap
Naast de danslessen hebben we in dit laatste blok ook verschillende burgerschap colleges gevolgd. Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Het is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren, de inspectie ziet hierop toe.
Net als bij dans heb ik samen met Angelique een werkvorm bedacht en gegeven in de laatste les. Deze is hiernaast te vinden, net als de feedback.
Leerdoelen dans en burgerschap
- Tijdens mijn derde stage wil ik meer ervaring opdoen op het gebied van dans, dit ga ik doen aan de hand van de verkregen werkvormen tijdens de colleges. Die kan ik gebruiken om leuke danslessen in elkaar te zetten. Hierbij maak ik gebruik van DansWijs.
- Tijdens mijn derde stage wil ik bewust bezig gaan met het inzetten van burgerschap, dit ga ik doen door de werkvormen in te zetten die aangereikt zijn tijdens de colleges.
Reflectie op gestelde doelen
Tijdens mijn LIO-stage heb ik met veel enthousiasme gewerkt aan het realiseren van mijn gestelde doelen. Eén van mijn doelen was het opdoen van meer ervaring op het gebied van dans.
Ik heb gemerkt dat het werken met DansWijs, een waardevol hulpmiddel voor danseducatie, mij heeft geholpen bij het ontwikkelen van gevarieerde en betekenisvolle dansactiviteiten. Door de werkvormen toe te passen die ik tijdens de colleges heb geleerd, kon ik de leerlingen stimuleren om hun creativiteit te uiten en plezier te beleven aan dans. We hebben bijvoorbeeld een thematische dansles gehad waarin de leerlingen de bewegingen van dieren hebben nagebootst en hun eigen dierendans hebben gemaakt. Dit zorgde voor een energieke en plezierige danservaring waarbij de leerlingen hun eigen ideeën konden inbrengen.
Op het gebied van burgerschap heb ik diverse werkvormen toegepast om de leerlingen bewust te maken van hun rol als burgers in de samenleving. Een concreet voorbeeld hiervan is een klassendiscussie over respectvol gedrag. We hebben samen besproken wat respect inhoudt en waarom het belangrijk is in onze omgang met elkaar. Vervolgens hebben we situaties besproken waarin respectvol gedrag van belang is, zoals luisteren naar elkaar, elkaar helpen en rekening houden met elkaars verschillen. De leerlingen hebben actief deelgenomen aan de discussie en hebben concrete voorbeelden gegeven van respectvol gedrag in hun eigen leven.
Maak jouw eigen website met JouwWeb